Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Wednesday 4 January 2012

PENGALAMAN BERNIQAB

aku hanya milikmu...
pengalaman ini ingin ku kongsi kepada semua yg berada di luar sana..aku bukanlah gadis yang cantik atau pun menpunyai rupa paras yg terlalu menawan...namun aku menpunyai keinginan untuk berniqab atau berpurdah....dalam sebuah buku yg aku baca ada mengatakan bahawa orang yang berniqab akan di sambut oleh allah sendiri di padang masyar...MASYALLAH...keinginan ku terlalu kuat pada masa itu.ALHAMDULILLAH tanggal 22/5/2010,aku diterima masuk ke uia dalam bidang bahasa arab.DIsana ada beberapa pelajar yang memakai niqab.pada mulanya aku takut untuk mengenakan niqab tapi alhamdulillah allah membuka hatiku jua..SYUKUR!!!!!!!!!!!!


NAMUN..............................................


kehidupan ku mula berubah.....cabaran pertama yang aku harus terima adalah..aku di fitnah bermacam-macam.pantang saja aku bercakap dengan rakan sekelas ku yang lelaki aku akan di pandang seronng...(walaupun hal yang berkaitan pelajran).sampai satu tahap,aku tidak dapat menahan lagi kata-kata mereka aku pergi berjumpa dengan pensyarah iaitu ust ahmad..(terima kasih ustaz!!!),,kami berbincang dan dia mengatakan itu adalah perkara biasa ,orang berpurdah ibarat kain putih dan jika kita melakukan kesalahan yang ibarat kotoran hitam pasti akan ternampak..hmmmm...ust memberi pilahan sama ada aku ingin membuka purdah atau tidak untuk menghentikan fitnah2 itu.aku terlampau sedih pada waktu itu,lalu aku mendapatkan nasihat kakak angkatku,kak yati(thanks kak!)dia mensihatkan aku supaya lebih berhati2 dalam pergaulan..aku akur....

cabaran ke dua adalah aku mula menjadi tarikan akhi2 yang konon nya nampak soleh..hmm..bermcm2 cara dilakukan sehingga ada yg meminta tlg mak cik guard supaya menyerahkan surat cinta..cokelat,brg2 laen semua tidak kusentuh..(rakan-rakan ku yang menikmati semuanya..thanks e2-10...huhuhu...)hati ku mula goyah apabila stiap kali berjalan akhi2 akan melirik ke arah ku...hampir saja aku berubah niat...

cabaran ke 3 adalah..sebenarnya pemakaian niqab di uia adalah dilarang sama sekali ......huhuhuhu

tapi we fight for it...dan alhamdulillah..kami di panggil oleh principal mahallah(madam isfadiah)thanks madam!!dia memberiakn kelonggaran kpd kami ber4 yg memakai purdah...syukurrrrrrrrrr...tapi yang lucunya security guard akan spotcheck kami dahulu.huhuhu...tapi kami tak kisah........=)) hehehe...dan last kali kenangan semasa ditemuduga utk menjadi peers..aku dicemuh bermcm2 krn aku memakai niqab..allah..hancur hatiku..tapi alhamdulillah...aku diterima menjadi peers di uia,,,,,yessssssssssssssssss....thanks allah...

itulah serba sedikit kehidupan kami yg berpurdah......harus kuat iman dan kuat semangat utk fight all the the obstacles...yeah...aja2 fightingggggggggggggg..aku tahu ramai wanita yg ingin berpurdah dan ramai lelaki ingin memilki is3 yg memakai purdah ....semoga impian mu menjadi kenyataan..ingat sebaik2 wanita ada lah yang tidak dipandang dan tidak memandang...kecantikanku,,,hanyalah untukku bakal zauj ku..amiiin 

2 comments: